Yunier Tamayo Sánchez (Manzanillo, Cuba, 1983 – )
Modern Art Gallery is de exclusieve vertegenwoordiger van Yunier Tamayo Sánchez in Nederland, België en Duitsland.
Wij hebben geen werk van hem in voorraad, maar we kunnen het direct bestellen.
Alle prijzen zijn exclusief verzendkosten en eventuele invoerrechten.
Modern Art Gallery is the exclusive representative of Yunier Tamayo Sánchez in the Netherlands, Belgium and Germany.
We do not have work of him in stock, but we can order it directly.
All prices are exclusive of shipping cost and possible import duties.
Korte Biografie
Sinds zijn tijd als student aan de “El Alba” Academie in Holguín, meer dan tien jaar geleden, werkt Yunier Tamayo Sánchez (Manzanillo, 1983) met zijn eigen interpretaties van de artistieke postulaten van de Situationist International (1957-1972). In eerste instantie was het duidelijk een aanpassing aan de “psychogeografische” context waarin hij zich ontwikkelde, wat het gebruik van het gebeuren impliceerde als bron en mechanisme van de “geconstrueerde situatie”. Logische reactie op specifieke problemen van zijn levenservaring. Het pad van zijn intellectuele groei impliceerde echter een transformatie van perspectief en dus een verandering van taal.
Hoewel de beweging zelf afstand deed van traditionele media zoals de schilderkunst, hield Yunier juist vast aan pigmenten in wat zou worden omschreven als een “afleiding van geprefabriceerde esthetische elementen.” Evenals het dadaïsme en het surrealisme verloren de situationisten uit het oog dat in hun ontstaan en concepten, allemaal, inclusief zichzelf, herhaald door accumulatie van reeds bestaande symbolische constructies met de instrumenten die ter beschikking zijn gesteld ze door een specifieke samenleving. De breuk moest komen omdat in de kunst, net als in andere aspecten van het leven, wat vandaag nieuw is morgen niet meer zo zal zijn en in dit proces worden altaren en dogma’s gecreëerd, met hun eigen “conditioneringstechnieken”, voorbestemd om in een eindeloze cyclus in te storten. Om deze reden, de vermeende vrijheid van toekomstige kunst die zij veronderstelden onrealiseerbaar was of een kortstondig karakter zou hebben, aangezien deze alleen werd uitgevoerd op de tijd van de “creatieve revolutie”, geconditioneerd door de technologische factor en later geroepen om te verstrijken. Maar dit betekende niet dat bepaalde zoektocht technieken en methoden verloren hun geldigheid.
Voor Yunier was het meest coherente om ze te extrapoleren naar het picturale medium met als doel een situatie te construeren waarin het publiek geconfronteerd met een gecodificeerd systeem van tekens van het dagelijks leven, in symbiose met verschillende chromatische harmonieën in abstracte taal en hun respectieve zintuiglijke implicaties. en emotioneel. Nexos 2.0 verwijst naast de onvermijdelijke autobiografische en sociologische elementen naar een voor Guy Debord: virtuele ruimte en de manier waarop mensen erin interageren.
Dit soort bloemlezing van de meest recente fasen stelt een spel voor dat begint wanneer nadenken over de stukken en zal alleen eindigen, voor elk van hen, wanneer hun specifieke “drift” en de rol van mede-schepper van een ander verhaal, in staat om herleven en muteren,
culmineren. zolang deze werken maar opnieuw worden waargenomen en geïnterpreteerd.
Personal exhibitions:
2023 “Gestures”. Palomino Arts Gallery. Luanda. Angola.
2022 “Gathering”. Carlos Enriquez Gallery. Manzanillo. Granma.
2022 “Gathering”. Provincial Center of Plastic Arts. Bayamo. Granma.
2022 “Territory”. Carlos Enriquez Gallery. Manzanillo. Granma.
2022 “Territory”. Commercial galery. Provincial Center of Plastic Arts. bayamo. Granma.
2021 “Inside Out”, two-person virtual exhibition with Yeremy Guerra Reyes. Arteinformado.
(https://www.arteinformado.com/agenda/f/inside-out-205555?fbclid=IwAR0QDIeqG6Zp2POk-naGaJ5QmroG45Cvl6dwsfwfbu–AwzICjVeLH1llBk)
2020 “Quarantine”. Carlos Enriquez Gallery. Manzanillo. Granma.
2020 “Presence of the past” . Revolution Square. bayamo. Granma.
2019 “From the DIFFERENCE series”. Provincial Center of Plastic Arts. bayamo. Granma.
2018 “Rhetorical Space”. Provincial Center of Plastic Arts. bayamo. Granma. “Nexus 2.0”. Carlos Enriquez Gallery.
Manzanillo. Granma.
2017 “Letters”. AHS Gallery. bayamo. Granma (Cuban Day). 2016 “Dense”. Theater Gallery. Granma.
2011 “Trade Winds”. Bayamo Theater Gallery. bayamo. Granma.
2015 “Nexus”. AHS Gallery. Bayamo Bayamo. bayamo. Granma.
2008 “Pure Comfort or Study of a space”. Provincial Center of Plastic Arts. bayamo. Granma.
2007 “Pure Comfort”. “La Molienda” bus terminal. Holguin. 2005 “The synonym of my antonym”. Miró Gallery. Holguin.
2003 “Nothing to see”. University of Granma Gallery. Granma.